Tweet |
„Pan Tadeusz” – daj lajka Tadziowi
Sprawdź swoją znajomość epopei Adama Mickiewicza!
Weź udział w konkursie szkolnym, a polubisz świat szlacheckiej Polski!
Regulamin konkursu szkolnego:
(kategoria indywidualna przeznaczona jest dla uczniów i pracowników szkoły – poza nauczycielami języka polskiego, a kategoria zespołowa kierowana jest do uczniów klas drugich).
3. Nagrody w konkursie:
- kategoria indywidualna:
I miejsce – 100 zł, II miejsce – 60 zł, III miejsce – 40 zł
- kategoria zespołowa – dodatkowy dzień przeznaczony na wycieczkę.
4. Konkurs sprawdza wiedzę z poematu Adama Mickiewicza „Pan Tadeusz” oraz ekranizacji poematu
w reż. Andrzeja Wajdy
5. Przebieg konkursu:
- każda z drugich klas przygotowuje prezentację multimedialną lub filmik promujący dzieło Adama
Mickiewicza we współczesnym świecie,
- trzy najlepsze prezentacje (filmiki)* zakwalifikują klasę do dalszego etapu. Zwycięskie klasy wybierają
trzyosobowe reprezentacje, które wezmą udział w konkursie „na żywo” w auli szkoły – będzie to quiz
ze znajomości dzieła A. Mickiewicza oraz filmu A. Wajdy „Pan Tadeusza” (zespoły klasowe losują
pytania i odpowiadają. Klasa, która zdobędzie największą liczbę punktów, wygrywa).
* przedstawienie prezentacji lub filmiku nie powinno przekraczać 10 min. (oceniane będą w szczególności:
pomysł, sposób zaprezentowania, rzeczowość, siła przekonywania).
6. Cele konkursu:
- popularyzowanie twórczości Adama Mickiewicza; 161. rocznica śmierci wieszcza
- integracja poprzez czytelnictwo;
- przybliżenie sylwetki wybitnego reżysera Andrzeja Wajdy oraz uczczenie jego pamięci (zmarł
w listopadzie 2016r.)
7. Skład komisji konkursowej – nauczyciele i uczniowie szkoły.
8. Terminy:
W dniu 15. grudnia 2016 r. odbyło się w naszej szkole spotkanie młodzieży z ks. biskupem Leszkiem Leszkiewiczem (od roku pełniącym funkcję biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej). Miało ono charakter dialogu. Każdy z uczestników miał możliwość zadania pytania. Poruszone zostały tematy wiary, problemów współczesnego świata oraz rozterek duchowych młodzieży. Ksiądz biskup skupił się na przybliżeniu młodym czym jest działalność misyjna i jakie korzyści duchowe można z niej czerpać. Biskup Leszkiewicz wierzy w młodzież, bo, jak twierdzi, to ona jest przyszłością. Tym samym zachęca do zadawania trudnych, nurtujących nas pytań, szczególnie osobom duchownym. Rozmowa przebiegła w sympatycznej atmosferze. Ksiądz biskup pobłogosławił uczestników spotkania. Na zakończenie Gabriela Babczak – uczennica klasy III G – podziękowała księdzu biskupowi i złożyła życzenia świąteczne.
Gabriela Pyzińska, kl. II g
W dniu 10 stycznia 2017r. (wtorek) w godz. 16.00 - 17.00 odbędzie się spotkanie z rodzicami. Zapraszamy!
Mieszkańcy przytuliska „ Psi Azylek” w Zawadzie k. Dębicy czekają na Twoją pomoc !
Od zaraz potrzebne są:
- karma (sucha lub mokra)
- smycze, obroże (różnej wielkości i rozmiarów)
- szelki (regulowane)
- trociny, słoma oraz koce
Potrzebne są również gotowe budy lub materiał do ich budowy. Oprócz pomocy rzeczowej zwierzęta trzeba wyprowadzać, można to robić w soboty.
KONTAKT: 787-306-714
Norman Magiera, Natalia Uszko, Magdalena Wrona
- grupa dziennikarska z klasy II c
W dniach od 4.01. do 13.01.2017 r.
w szkole odbędzie się matura próbna z Nowej Ery
zgodnie z dołączonym harmonogramem.
Lekcje w klasach pierwszych i drugich odbywają się zgodnie z planem,
natomiast uczniowie klas trzecich po zakończeniu egzaminu wracają na zajęcia.
Harmonogram matury NOWA ERA | ||
Przedmiot | Termin | |
Język Polski PP | 4.01.2017r. | godz. 8:00 |
Biologia PR | godz. 14:00 | |
Matematyka PP | 5.01.2017r. | godz. 8:00 |
Historia PR | godz. 14:00 | |
J.ang. / J.niem. PP | 9.01.2017r. | godz. 8:00 |
J.angielski PR | godz. 14:00 | |
Język polski PR | 10.01.2017r. | godz. 8:00 |
Chemia PR | godz. 14:00 | |
Matematyka PR | 11.01.2017r. | godz. 8:00 |
Wos PR | godz. 14:00 | |
Geografia PR | 12.01.2017r. | godz. 8:00 |
Fizyka PR | godz. 14:00 | |
J. niemiecki PR | 13.01.2017r. | godz. 8:00 |
Dnia 20 grudnia 2016 r. w nasze szkole odbyło się podsumowanie akcji "Przystanek Jagiełło – szkoła bez nałogów”. Wszystkie pierwsze klasy przygotowały ciekawe, kilkuminutowe filmy na wspomniany temat. Nagrodę ufundowaną przez Starostwo Powiatowe w Dębicy i Radę Rodziców otrzymała klasa 1e. Gratulacje!
W podsumowaniu wzięła udział pani dyrektor Wydziału Edukacji w Starostwie Powiatowym w Dębicy dr Anna Wilczyńska oraz starszy sztabowy aspirant Tomasz Totko, który dodatkowo przeprowadził zajęcia na temat szkodliwości dopalaczy w klasach pierwszych i drugich. Opiekunami akcji byli pani pedagog Agnieszka Zapał -Róg i pan Stanisław Borek.
Gabriela Żyłka kl. 1d
21 grudnia 2016 r. odbył się w naszej szkole, jak co roku, konkurs kolęd. Zaprezentowały się w nim klasy pierwsze, drugie i trzecie oraz klasy gimnazjalne. W wykonaniu uczniów mogliśmy usłyszeć zarówno najpiękniejsze polskie kolędy i pastorałki, takie jak: „Przybieżeli do Betlejem”, „Świeć gwiazdeczko mała, świeć” oraz znane świąteczne melodie: „Jingle bells” i „Coraz bliżej święta”. To właśnie tą piosenką klasa III „g” podbiła serca publiczności i jury, zdobywając tym samym I miejsce w naszym konkursie. II miejsce jury przyznało klasie II c.
Czas umiliły nam także duety i soliści występujący poza konkursem. Wprowadzili oni zebranych w świąteczny klimat, za sprawą zarówno tradycyjnych, jak i oryginalnych wykonań wzruszających kolęd.
W koncercie usłyszeliśmy:
- Joannę Stryczek wraz z Radosławem Dąbrowskim ( I a), akompaniament Michał Barszcz i Michał
Mytych ( II a),
- Patrycję Żółkiewską ( I a),
- Ilonę Babicz ( II d),
- Kacpra Ciszka ( I d).
Opiekunami oraz inicjatorami konkursu oraz koncertu kolęd byli: pedagog szkolny Agnieszka Zapał – Róg oraz nauczyciel p. Stanisław Borek.
Joanna Stryczek, kl. I a
Klasa III b wraz z wychowawcą - panią Ewą Nowacką oraz panią Anną Lach, tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, odwiedziła Filharmonię Podkarpacką w Rzeszowie.
Wysłuchaliśmy wieczornego koncertu symfonicznego w wykonaniu orkiestry i solistki grającej na skrzypcach. Koncert wprowadził nas w nastrój zbliżających się świat.
Była to duchowa uczta dla nas wszystkich.
Grupa dziennikarska z klasy II c wraz z panią Ewą Nowacką odwiedziła Miejską Galerię Sztuki w Dębicy. Podziwialiśmy wystawę Jerzego Kierskiego „Rzeźba. Portret duszy”. J. Kierski jest absolwentem PLSP w Nałęczowie i Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Od 2003 r. pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego na stanowisku profesora nadzwyczajnego.
Tworzy rzeźbę monumentalną i kameralną, w tym sakralną. Swoje prace prezentował na 25 wystawach indywidualnych oraz kilkudziesięciu zbiorowych o zasięgu ogólnopolskim i zagranicznym.
Wystawa bardzo nam się podobała, a szczególnie rzeźba „Sen”. Pani, która prezentowała nam rzeźby, zaprosiła nas na kolejną wystawę już w styczniu.
Magdalena Wrona, AgnieszkaTrojanowska, Natalia Cypcarz -
grupa dziennikarska z kl. II c.
W auli naszej szkoły odbył się wykład dotyczący architektury starożytnego Egiptu. Wygłosiła go pani doktor inżynier Teresa Dziedzic - pracownik naukowy Politechniki Wrocławskiej. Współpracuje także z Najwyższą Radą Ochrony Zabytków Ministerstwa Kultury Egiptu jako główny architekt Polsko - Egipskiej Misji Archeologiczno - Konserwatorskiej świątyni Hatszepsut w Deir el - Bahari w Egipcie w ramach współdziałania z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW.
Pani doktor przedstawiła nam historię starożytnego Egiptu-jego powstania i zjednoczenia. Skupiła się również na wierzeniach starożytnego egipskiego świata. Przedstawiła najbardziej znane zabytki, m.in. piramidy w Gizie, Dolinę Królów, świątynię Ramzesa II i jego żony. Wykład wzbogacony był prezentacją multimedialną, która zawierała wiele prywatnych zdjęć pani doktor.
Po zakończeniu wykładu pani doktor odpowiadała na pytania naszych kolegów oraz zorganizowała dla nas konkurs. Nagrodami dla zwycięzców były pocztówki przedstawiające największe zabytki starożytnego Egiptu.
Wykład był bardo ciekawy.
Julia Mazur i Natalia Uszko -
grupa dziennikarska z klasy II c
W dniu 22 grudnia 2016r. (czwartek) trzy pierwsze lekcje odbędą się według planu, następnie zgodnie z tradycją uczniowie wraz z wychowawcami będą uczestniczyć w wigilii klasowej. Opłatki można odbierać w sekretariacie.
Szanowna Pani Profesor!
Dziękujemy za możliwość przeprowadzenia wywiadu. Z dostępnych źródeł dowiedzieliśmy się, że jest Pani architektem i konserwatorem zabytków oraz pracownikiem naukowym na Politechnice Wrocławskiej.
Czy może nam Pani opowiedzieć o swojej pracy?
Jak Pani zauważyła, jestem architektem, konserwatorem zabytków architektury i wykładowcą. Moja praca jako architekta to projekty architektoniczne. Kiedyś projektowałam nowe domy i osiedla ale moimi ulubionymi projektami zawsze były te, związane z zabytkami. Teraz przede wszystkim wykonuję projekty architektoniczno - konserwatorskie np. zamków, pałaców czy kamienic czynszowych, a także meczetów i starożytnych świątyń. Abym mogła wykonywać takie projekty musiałam zostać również konserwatorem zabytków architektury, stąd moja specjalność, którą uzyskałam, otrzymując stopień doktora nauk technicznych. Zdobyte umiejętności i wykształcenie dały mi możliwość pracy na wyższej uczelni. Jako pracownik Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej zajmuję się nie tylko prowadzeniem zajęć dydaktycznych ze studentami, ale również prowadzę badania naukowe, piszę artykuły i uczestniczę w międzynarodowych projektach badawczych i konserwatorskich, m.in. w świątyni Hatszepsut w Deir el-Bahari.
Urodziła się Pani w Dębicy. Jakie są Pani wspomnienia związane z naszym miastem?
Moje wspomnienia związane z rodzinnym miastem zawsze wywołują nostalgię i tęsknotę do czasów dziecięcych. Jednak ze względu na to, iż w Dębicy i okolicy mieszka duża część mojej i męża rodziny, moją tęsknotę mogę zaspokoić, spędzając tu wolny czas w okresie wakacji czy świąt. Dębica jako miasto jest dla mnie miłym i spokojnym zakątkiem, gdzie mogę odpocząć, i oderwać od zabieganego i pędzącego świata.
Kiedy podjęła Pani decyzję o wyborze takiego kierunku studiów?
Kiedy kończyłam szkołę podstawową, myślałam o wyborze szkoły średniej. Wahałam się pomiędzy szkołą plastyczną a technikum budowlanym. Mój wybór padł na technikum budowlane, a to dlatego, iż od dziecka marzyłam o budowaniu domów, projektowaniu i tworzeniu czegoś ważnego dla ludzi. Kolejny impuls, jaki poczułam to, zainteresowania związane z historią starożytną, przede wszystkim Egiptem. Tajemniczym, potężnym i mającym taki wpływ na nasza cywilizację. Pamiętam, że było to na lekcji j. polskiego. Pan Profesor Ryszard Wielgosz polecił wybrać dowolny psalm i przedstawić go na lekcji. Pamiętam go do dziś, był to psalm 114.
Alleluja.
Gdy Izrael wychodził z Egiptu,
dom Jakuba - od ludu obcego,
przybytkiem jego stał się Juda,
Izrael jego królestwem.
Ujrzało morze i uciekło,
Jordan bieg swój odwrócił.
Góry skakały jak barany,
pagórki - niby jagnięta.
Cóż ci jest, morze, że uciekasz?
Czemu, Jordanie, bieg swój odwracasz?
Góry, czemu skaczecie jak barany,
pagórki - niby jagnięta?
Zadrżyj ziemio, przed obliczem Pana całej ziemi,
przed obliczem Boga Jakubowego,
który zmienia opokę w oazę,
a skałę w krynicę wody.
Mówi on o wyjściu ludu Izraela z Egiptu, o cudach, jakie wówczas miały miejsce. Cóż, podziałało to na moją wyobraźnię, zapragnęłam sama zobaczyć te niesamowite i wspaniałe miejsca, związane z kulturą egipską i izraelską. Od tego czasu cicho marzyłam, że kiedyś to się spełni. Spełniło się, ale nie od razu, jednak w marzenia trzeba wierzyć :)
Ma Pani już za sobą misję archeologiczne. Która z nich była dla Pani najciekawsza i dlaczego?
Trudne pytanie, która z misji była najciekawsza? Misje, w których brałam udział, były odmienne, ale wszystkie ciekawe. Wszystkie pozwalały nauczyć się czegoś nowego, poznać nową historię miejsca, budowli i ludzi tam kiedyś żyjących. Moją ulubioną misją jednak jest ta, z którą związana jestem najdłużej. Misja w świątyni Hatszepsut w Deir el-Bahari. Praca nad badaniem architektury starożytnej świątyni, której nikt ze współczesnych w całości nie widział na oczy, jest absolutnie fascynująca. To ja mam możliwość odkrycia czegoś na skalę światową :) A i fundatorką była nietuzinkowa kobieta, nawet jak na dzisiejsze czasy. Podoba mi się praca dla tak mądrej i pięknej królowej. Zaszczytem jest być architektem królowej. :)
Jak zaczęła się Pani przygoda z Egiptem?
Na Wydziale Architektury we Wrocławiu działała grupa architektów i studentów, którzy współpracowali z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego i jako jedyni w Polsce uczestniczyli w pracach misji archeologicznych i konserwatorskich w basenie Morza Śródziemnego. Całą grupą kierował śp. dziekan wydziału prof. dr hab. inż. arch. Stanisław Medeksza. Zaproponował mi, abym opracowała dyplom magisterski pod jego kierunkiem na Cyprze w Nea Pafos. Aby taki projekt mógł powstać, musiałam uczestniczyć w pracach tamtejszej misji archeologicznej. Pobyt na Cyprze zaowocował kolejną współpracą, tym razem z prof. Andrzejem W. Daszewskim, który zaprosił mnie do Egiptu! Na Cypr wróciłam jeszcze dwukrotnie, ale już Egipt zawładnął moim sercem. Pierwszą misją w Egipcie była Marina el-Alamein z ruinami grecko-rzymskiego miasta, 100 km na zachód od Aleksandrii, gdzie również byłam trzykrotnie. Potem przez dwa sezony (2 - 3 miesiące w roku) pracowałam w zespole grobowym Wielkiego Emira Qurqumasa w Kairze, gdzie zapoznałam się architekturą i sztuką islamu. A od 2002 roku pracuję przy rekonstrukcji świątyni Hatszepsut w Deir el-Bahari. Jest to moją ulubiona misja, chociaż w międzyczasie zaproszono mnie jeszcze do współpracy misji w Dongoli w Sudanie.
Co najbardziej fascynuje Panią w Egipcie i dlaczego?
Egipt przez swoją bardzo długą historię, a także ogromny wpływ na współczesną, zachodnią cywilizację wart jest tak dużego zainteresowania, jakim się cieszy. Jest różnorodny, czasem tajemniczy, a czasem radosny i spontaniczny.
Jak spędza Pani wolny czas? Czy może praca jest także Pani hobby?
Wolny czas to prawdziwy skarb, którego nie można zmarnować. Bardzo lubię jeździć na rowerze i spacerować, a także gotować np. egipskie dania dla mojej rodziny i przyjaciół. Jednak moją wielką miłością są książki, szczególnie te z gatunku science fiction i historyczne.
Dziękuję. Życzę dalszych sukcesów.
Wywiad przeprowadziła uczennica klasy 2 G Natalia Świstara.