Tweet |
Ostatnie dni w były naprawdę intensywne!
Bardzo!
Co się działo? Już opowiadamy!
Zajęcia w szkole – wiadomo, tematyczne warsztaty i wykłady, a także zajęcia integracyjne i sportowe. Grupy kontynuowały prace nad blogiem. Uczniowie opisywali ciekawostki o wielowiekowej tradycji kulinarnej Grecji, wyszukiwali informacje, tworzyli grafiki, analizowali dane i inne źródła.
Uczniowie na mobilności indywidualnej, pracując nad swoimi projektami, intensywnie rozwijali materiały, przygotowując teksty i grafiki oraz analizując zebrane informacje, by jak najlepiej przedstawić tematy, nad którymi pracują. Każdy z nich sumiennie realizuje swój program, dostosowując go do swoich zainteresowań i kierunku kształcenia.
Po zajęciach odwiedziliśmy m.in. malownicze Litochoro, urokliwą miejscowość położoną u stóp mitycznego Olimpu. Spacer po wąskich uliczkach, z widokiem na majestatyczne góry, to była prawdziwa uczta dla oczu. Odbyliśmy też wędrówkę po wąwozie Enipeas, gdzie spotkaliśmy... hmmm wyjątkowego jegomościa:) Udaliśmy się także na targ w Leptokarii, gdzie można było spróbować lokalnych produktów – oliwy, serów, przypraw i oliwek. Klimat tradycyjnych greckich targów to ważny element życia lokalnej społeczności, który udało nam się doskonale poczuć.
Niestety, nasza erasmusowa przygoda zbliża się ku końcowi. Jutro ostatni dzień! Z jednej strony tęsknimy za domem i nie możemy się doczekać, by podzielić się z Wami naszymi wrażeniami. Z drugiej strony, smutno nam, że ta niesamowita podróż dobiega końca... Ale przed nami jeszcze kilka atrakcji, które na pewno osłodzą ten moment.
Do usłyszenia już wkrótce!
Pobudka! Dzień dobry!
Jakie plany na weekend? Nasze są zjawiskowe, ale o tym napiszemy Wam już po weekendzie. Jesteśmy podekscytowani!
Póki co, łapcie świeżutki update z ostatnich kilku dni.
W skrócie: zajęcia, nauka, komputery, integracja i... świetna zabawa!
Nasza przygoda w Grecji nabiera tempa! Za nami intensywne dni. W szkole partnerskiej odbywały się różnorodne zajęcia tematyczne. Pracowaliśmy także nad projektami, doskonaląc nasze umiejętności cyfrowe. Tworzyliśmy grafiki i przygotowywaliśmy materiały na bloga – zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Dbałość o szczegóły i kreatywność są kluczowe, bo wszystkie prace muszą być atrakcyjne dla odbiorców i jednocześnie spójne wizualnie.
Uczniowie przebywający na mobilności indywidualnej także intensywnie pracują. Uczestniczą w zajęciach zgodnie z własnym programem i pracują nad swoim projektem, rozwijając kompetencje zgodnie z wybranym profilem.
Nasza mobilność to jednak nie tylko praca przy komputerze. Bierzemy też udział w zajęciach terenowych, podczas których odkrywamy bogactwo greckiej historii i tradycji. Odwiedziliśmy zamek Platamon, średniowieczną twierdzę u podnóża Olimpu. Spacer wśród tych malowniczych ruin przeniósł nas w czasie, a niezwykłe widoki na okolicę na pewno zostaną z nami na długo. A do tego – na naszej drodze spotkaliśmy niespodziewanego gościa – żółwia, który spokojnie wędrował po ścieżce! Zajęcia terenowe odbyły się także w Palaios Panteleimonas – wiosce, która wygląda jak otwarte muzeum. Spacerując po wąskich uliczkach, mieliśmy okazję zobaczyć, jak kiedyś żyli Grecy.
Kultura grecka w praktyce? Tak! Wzięliśmy udział w warsztatach tańca w amfiteatrze, gdzie pod okiem profesjonalnego instruktora uczyliśmy się tradycyjnych greckich tańców. Ruch, muzyka i zabawa to świetny sposób na naukę i integrację.
A skoro o integracji mowa – wieczorna dyskoteka to moment, na który wszyscy czekali.
Erasmus+ to nie tylko edukacja, ale także możliwość zbudowania nowych relacji, wspólnych wspomnień i świetnej zabawy. I tego właśnie teraz doświadczamy!
Dobrego weekendu!
Uczestnicy projektu "Smaki i tradycja w historii kuchni greckiej" (2024-1-PL01-KA121-SCH-000206747)
My na miejscu! Jest ciepło i słonecznie, więc humory dopisują A już zupełnie na poważnie – mobilność uznajemy za otwartą! Uczestnicy projektu "Smaki i tradycja w historii kuchni greckiej" (2024-1-PL01-KA121-SCH-000206747) meldują się z Grecji!
Nasza grupa 21 uczniów, którzy przebywają na mobilności grupowej, ma już za sobą pierwsze dni pełne wrażeń. Uczniowie zostali podzieleni na grupy oraz ustalono role projektowe. Omówiono przebieg i program mobilności. Rozpoczęli już także prace nad zadaniem projektowym - tworzą bloga, którego tematem przewodnim jest kuchnia grecka. Ich zadaniem jest opracowanie materiałów w językach polskim i angielskim – na blogu znajdą się wpisy o m.in. takich tematach: Historia kuchni starożytnej Grecji, Religia i jedzenie czy Wpływ Greków na kuchnię współczesną. Odbyła się prezentacja oraz warsztaty z obsługi narzędzi do tworzenia i publikowania blogów. Uczniowie analizowali materiały zebrane podczas przygotowań do mobilności, wybierali grafikę, motyw przewodni oraz kluczowe elementy bloga. Dodatkowo, rozpoczęli pracę nad pierwszymi wpisami.
Zapowiada się smakowicie i ciekawie, prawda?
Równocześnie 5 uczniów, którzy realizują indywidualne programy, rozpoczęło swoje zadania. Każdy z nich uczestniczy w zajęciach zgodnie ze swoim kierunkiem kształcenia i pracuje nad prezentacją tematycznie dopasowaną do swojego profilu. Prezentacje zostaną przygotowane w dwóch językach: polskim i angielskim. Uczniowie poznali już zakres swoich zadań. Program stawia na samodzielność, odpowiedzialność oraz refleksję nad różnorodnymi kulturami, co daje uczniom szansę na poszerzenie perspektyw i rozwój w międzynarodowym środowisku.
A co robimy po zajęciach? Zwiedzamy okolicę i poznajemy najbliższe otoczenie! Tym razem udaliśmy się do Platamonas na grę terenową. Celem gry było odkrywanie uroków miasta, poznawanie jego historii oraz integrowanie się w grupach. Uczniowie, podzieleni na zespoły, otrzymali zestaw zadań do wykonania, które były związane z ciekawymi miejscami w Platamonas.
Gra rozwijała umiejętności współpracy, orientacji w terenie oraz komunikacji w języku angielskim. To była świetna okazja do integracji i nauki w nieco innej, bardziej dynamicznej formie!
Wciąż wspominamy weekend pełen wrażeń! Wzięliśmy udział w programie kulturowym, który odkrył przed nami skarby Riwiery Olimpijskiej. Zwiedzanie kluczowych zabytków tego regionu to nie tylko podróż w czasie, ale także okazja do lepszego zrozumienia,jak antyczna cywilizacja Grecji wpłynęła na współczesny świat. Było swietnie!
Czy wiecie, że niektóre sceny filmu Mamma Mia! były kręcone na wyspie Skiathos? Tam właśnie byliśmy! Skiathos, to urocza, mała wyspa, słynąca z malowniczych plaż i krystalicznie czystej wody. Skiathos jest częścią archipelagu Sporad Północnych i posiada aż 60 plaż, co czyni ją idealnym miejscem dla miłośników natury. Nasza podróż statkiem na wyspę była pełna emocji – piękne widoki, śpiewy, tańce, a mimo wczesnej pory – humory nam dopisywały!
W programie znalazło się także coś dla miłośników historii i duchowości – odwiedziliśmy Meteory, jedno z najważniejszych miejsc sakralnych w Grecji. To kompleks imponujących klasztorów zbudowanych na szczytach stromych skał, który wpisany jest na listę UNESCO. Ich historia sięga XIV wieku, a dzięki położeniu na trudno dostępnych szczytach, Meteory były schronieniem dla mnichów szukających spokoju i ochrony przed najeźdźcami. Widok na klasztory na tle nieba i gór robi ogromne wrażenie i skłania do refleksji nad połączeniem natury i duchowości.
Dziś już powróciliśmy do naszych zadań projektowych. Zajęcia, warsztaty i intensywna praca – dzieje się dużo, a my jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania. Dobrego tygodnia! Będziemy się jeszcze odzywać!
REGULAMIN REKRUTACJI Projekt pt. „Młodzi na rzecz zielonej przyszłości”
nr 2023-1-PL01-KA121-SCH-00013296 w ramach akredytacji Erasmus +, Sektor Edukacja Szkolna
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY UCZNIA (pobierz)
Dzięki przyznanej nam 5-letniej akredytacji z Programu Erasmus+, przygotowujemy się do kolejnych międzynarodowych mobilności. W tym roku nasi uczniowie wyruszą do Portugalii, by zgłębiać tematykę związaną z ekologią.
HISZPANIA / 2023
Przypomnijmy, że w 2023 roku (na przełomie maja i czerwca) przeprowadziliśmy projekt o numerze 2022-1 -PL01-KA121-SCH-000068089, w Hiszpanii. Wzięło w nim udział 40 uczniów naszej szkoły oraz czterech nauczycieli w roli opiekunów. Projekt zatytułowany był „Kultura, gastronomia i język hiszpański”. Uczestnicy realizowali niezwykle ciekawy i urozmaicony program w ramach zajęć formalnych (wykładów, lekcji, warsztatów) oraz nieformalnych (warsztaty terenowe, wizytacje, ćwiczenia praktyczne). Uczniowie uczestniczyli także w dwóch całodniowych wycieczkach po największych atrakcjach turystycznych regionu Andaluzji. Wśród celów projektu najważniejszym pozostawało wzmocnienie kompetencji kluczowych. Dzięki innowacyjnemu programowi uczestnicy nauczyli się także projektować i tworzyć fanpage na Facebooku, zgodnie z najlepszymi standardami. Zajęcia odbywały się w języku angielskim, co przełożyło się na biegłość i pewność siebie w posługiwaniu się nim.
PORTUGALIA / 2024
Kolejny wyjazd, tym razem w ramach projektu o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000132965, odbędzie się w czerwcu tego roku. Już wkrótce rozpocznie się rekrutacja, w której mogą uczestniczyć wszyscy uczniowie klas I, II i III. By wziąć udział w rekrutacji, należy zapoznać się z regulaminem, a następnie wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy.
W Portugalii będziemy wzmacniać kluczowe kompetencje, w tym przede wszystkim:
- językowe,
- cyfrowe,
- społeczne,
- kulturowe,
- równie ważne będą kompetencje osobiste i obywatelskie, ponieważ zgłębimy tematykę ekologii i ochrony środowiska.
Tegoroczny projekt zatytułowany jest „Młodzi na rzecz zielonej przyszłości” i ma charakter mobilności indywidualnej, co oznacza, że każdy z uczniów będzie mógł się wykazać w indywidualnym programie.
Uczniowie dowiedzą się więcej na temat zagadnień związanych z ekologią i sposobami ratowania planety, a przy okazji zapoznają się z nowoczesnymi formami komunikacji ważnych pod kątem wartościowych przekazów społecznych.
Mobilność zostanie zrealizowana w instytucji przyjmującej Escola Secundária du Bocage w Setubal, w Portugalii. Planowany termin wyjazdu to 31.05.2024-15.06.2024.
Główny rezultat w formie bloga: http://travelers.projekty-europejskie-1lo-debica.eu/blog/
Broszura posdumowująca mobilność: kliknij tu
Olympus National Park Information Center
Wizyta na ryneczku w Leptokari
Βάση δεδομένων φωτογραφιών και πνευματικά δικαιώματα
Kliknij i Zobacz galerię zdjęć
Nazwa przedsięwzięcia: Projekt Erasmus + „Młodzież w podróży przez Europę” dla uczniów I LO w Dębicy
Instytucja przyjmująca: Mpakogianni Private School, Larisa, Grecja
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacji Szkolnej.
Projekt Erasmus + „Młodzież w podróży przez Europę” dla uczniów I LO w Dębicy realizowany będzie w terminie 3 września 2022- 18 września 2022 roku. Udział weźmie 26 uczniów naszej szkoły. Instytucją przyjmującą naszych uczniów jest Mpakogianni Private School w greckim mieście Larisa.
Głównym celem wyjazdu jest podniesienie poziomu kompetencji uczestników mobilności – uczniów. W obrębie kompetencji kluczowych dążymy do wzrostu wielojęzyczności, w tym podniesienia biegłości w znajomości i posługiwaniu się językiem angielskim oraz poznanie podstaw języka greckiego. Młodzież rozwinie kompetencje cyfrowe, związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem informacji; kulturowe, związane z samorozwojem czy współpracą grupową. Oprócz tego szkoła postawiła sobie za cel uzyskanie rezultatów projektu w postaci zwiększenia atrakcyjności i jakości naszej oferty edukacyjnej, zwiększenie poziomu aktywności i zaangażowania młodzieży, ograniczanie barier w dostępie do efektywnych i atrakcyjnych metod edukacyjnych dla osób z mniejszymi szansami, podnoszenie kompetencji kadry i zwiększenie naszych umiejętności w zakresie współpracy w metodzie projektowej. Elementem wpływu projektu miało być także podniesienie prestiżu naszej placówki, co przełoży się na pozyskiwanie lepszych kandydatów do liceum w nowych rocznikach. Warto zaznaczyć, że wszystkie osiągnięte cele potwierdzimy poprzez badanie efektywności projektu, a także nasze dalsze sukcesy na polu projektów międzynarodowych.
Po kliknięciu linku patrz strona nr. 7!!!
Uczniowie w podróży przez Europę
Projekt realizowany jest w terminie: 03.09.2022r. –18.09.2022r.
Celem głównym projektu jest wzmocnienie kompetencji kluczowych uczniów:
- wzrost kompetencji językowych
- doskonalenie umiejętności cyfrowych
- podniesienie kompetencji osobistych, społecznych i organizacyjnych uczniów, w tym samodzielności, wiary we własne możliwości, przedsiębiorczości, obycia w świecie
- uświadomienie roli dziedzictwa kulturowego krajów partnerskich
- kształtowanie świadomości przynależności do społeczności europejskiej
Projekt obejmuje dwutygodniowy wyjazd do Grecji do miejscowości Larisa i współpracę z tamtejszą szkołą.
Karta zgłoszenia ucznia do działań w ramach mobilności ponadnarodowej oraz Karta rekrutacyjna do projektu dla chętnych dostępna jest w bibliotece szkolnej.
Zgłoszenia można składać w bibliotece szkolnej od 13 czerwca 2022 r. do 20 czerwca 2022 roku do godz.12.00.
Wyniki rekrutacji ogłoszone zostaną w dniu 21 czerwca 2022 r.
Koordynator projektu